Where the wild meets efficiency

Truxor

Branding
Digitalt

Kommunikation för en global marknad

Bulldozer och Truxors samarbete började på ett riktigt fint sätt. Truxor tillverkar amfibiemaskiner, redskap och tillbehör som används för vattenvård, till exempel när känsliga vattendrag ska rensas från invasiva växter. De har sitt huvudkontor och tillverkning i Dorotea, inte långt från Bulldozers kund Polar. Ledningen på Truxor hade sett Polars kommunikation och ville gärna engagera samma marknadsföringsbyrå, och på så sätt blev vi anlitade i satsningen på den globala marknaden.

Hitta kärnan och det unika

Men nu hette ju inte Truxor så när samarbetet inleddes, utan Dorotea Mekaniska. Ett fint namn men otydligt och krångligt internationellt. Vårt varumärkesarbete inleddes med mycket research, workshops med ledningen och intervjuer med återförsäljare runt hela världen. Det handlade om att hitta ett namn, uttryck och grafisk profil som funkar över hela världen och ger företaget en enhetlig kommunikation.

Tydligt, slagkraftigt och internationellt   

Det nya namnet Truxor Wetland Equipment hämtades från flaggskeppsprodukten Truxor. Den nya logotypen och dess grafiska profil fick ett särskiljande typografiskt uttryck där x:et i ”Truxor” symboliserar medarna på redskapsbärarnas drivband. Profilfärgerna blev en mörkgrön kulör som tillsammans en starkt gul nyans får företaget att stå ut, framför allt i kombination med bildspråket. Själva bilderna är noga utvalda för att fylla varumärket med själen från den svenska vildmarken, och samtidigt visa användningsområdena över världen: från sydostasiatiska floder till amerikanska träskmarker och europeiska huvudstäder.

En viktig del i arbetet har varit att ta fram huvudbudskap och kärntexter som funkar i många olika globala sammanhang. Vi är förväntansfulla över att se hur de kommer tas emot nu när Truxor ska inleda en marknadsföringskampanj i engelsktalande länder världen över.

Vill du veta mer om Truxor? Kolla in webben