En elektrisk TikTok-kampanj
Wermlands mejeri
Nästa generation av mjölkdrickare
Ju äldre barn och ungdomar blir, desto mindre mjölk dricker de. Det visar en nationell undersökning från Livsmedelsverket. För att Wermlands Mejeri ska kunna behålla sin position som marknadsledande i kategorin mjölk i Värmland behöver nästa generation av värmländska mjölkdrickare hitta och älska varumärket. De som var barn när Wermlands Mejeri startade sin verksamhet, men som nu är ungdomar och unga vuxna.
Mot parkeringsplatser i Arvika!
Bland raggare och epa-ungdomar finns en genuin stolthet över Värmland. Dialekten är bred och samhörigheten är stor. Utifrån är det lätt att avfärda det som en skräpkultur, men vi valde att med hjälp av värmländska influencern Electric Lava ta kulturen på allvar, omfamna den och möta den i dess rätta element. Bland avgaser på parkeringar på den värmländska landsbygden. Det resulterade i genuina och ofiltrerade möten och ett stort engagemang i exakt den målgruppen som efterfrågades.
TikTok som primär kanal
Den största utmaningen var att sätta varumärket i ett helt nytt sammanhang – på TikTok – på ett helt nytt sätt. Målet var att skapa engagemang och visa upp Wermlands Mejeri i ett hjärtligt sammanhang utan att bli påträngande. Lava drog helt enkelt till Arvika för att möta raggare och epa-ungdomar laddad med specialdesignade t-shirts och spetsiga frågor som vanligtvis kanske inte brukar ställas.
Bryta mot lite regler
Genom att bryta mot alla tonalitetsregler och prata om återställare, pilsnerbilar och raggarkungar på parkeringar i stället för att visa öppna landskap till tonerna av Värmlandsvisan (som är helt rätt i andra kanaler) kunde vi tillsammans med Electric Lava sprida glädje. Genom att helt oironiskt dela ut t-shirtar med kor som råmar mot månen (i stället för de klassiska vargarna) kunde vi dessutom lämna lite fysiska spår efter oss.
En otrolig räckvidd
Resultaten blev lysande med en stor räckvidd, 151 000 visningar, i en demografi som Wermlands Mejeri vanligtvis har svårare att nå ut till. 53 % av de 131 610 tittarna på TikTok var i åldern 18–24 och ytterligare 27 % i spannet 25–34. Engagemanget från publiken var dessutom stort vilket bidrog till ytterligare värdefull spridning.