Vad har EU någonsin gjort för mig?

Europa direkt Västerås

Digitalt

Måste bananer vara raka? Varför ska jag rösta i europavalet? Varför finns ens EU? Frågorna kring EU är många. Eller nej – precis tvärtom. Intresset för EU är lågt bland folk i allmänhet och ungdomar i synnerhet. Därför finns så kallade Europa Direkt-kontor över hela unionen, och Bulldozer fick i uppdrag att väcka intresse för EU bland västeråsarna. 

Så många möjligheter  

Europa Direkt Västerås ville att fler västeråsare ska förstå alla möjligheter de har att plugga, bo, resa och göra karriär inom EU. Som exempel kan ungdomar åka på gratis tågluff genom Europa och göra utbyten med andra skolor, men få vet om det och går därför miste om chansen. Det var dags att ändra på det.  

Tre huvudmålgrupper 

Bulldozers uppdrag gällde allt från att sätta den strategiska grunden till att skapa ett övergripande koncept och löpande content. Strategi- och analysarbetet slog fast tre huvudmålgrupper:  

  • Ungdomar – för de är unionens framtid. 
  • Förstagångsväljare och röstberättigade – för om folk inte röstar kommer unionen inte finnas kvar. 
  • Och slutligen lärare för de påverkar ungdomar med samhällskunskap och sånt. 

 Och var finns målgrupperna? På sociala medier förstås. 

Fem content pillars 

Genom workshops med uppdragsgivaren och research bland målgrupperna tog vi fram fem content pillars som allt innehåll på Snapchat, Instagram och Facebook baserades på:
Vad EU egentligen är 

  • Europavalet 
  • Plugga-bo-resa-karriär 
  • EU i ens vardag 
  • EU-gemenskapen.  

Ett nytt grafiskt manér 

Ett nytt grafiskt manér togs fram med poppiga komplement- och accentfärger som gör flödet mer lekfullt och varierat. Själva innehållet blev en mix mellan reels, swipe-inlägg och singelbilder som alla tillgänglighetsanpassades. Och resultatet? Många fler hittade via sociala medier in på webben, och jämfört med 2023 ökade antalet sidvisningar med 65 % under våren 2024.