Karlstads populäraste restaurang. Tyvärr.

Karlstads Kyrkliga Stadsmission

Kampanj

Bortom de fina hotellen, restaurangerna och galleriorna pågår en verksamhet sex dagar i veckan året om som få Karlstadsbor känner till. Många av Karlstads kyrkliga stadsmissions besökare känner sig inte välkomna i samhället och har svårt att få sin röst hörd eller helt enkelt få ekonomin att gå ihop. Som brobyggare arbetar föreningen hela tiden för ett mänskligare samhälle och allas lika värde, oavsett livssituation.

Swisha en lunch!
För att kunna erbjuda värme, omtanke och mat krävs resurser. Och för en ideell förening är resurserna för att hjälpa alla som behöver långt från outtömliga. Därför lanserade Karlstads kyrkliga stadsmission en kampanj för att få allmänheten i Karlstad att känna till att ”Vi driver en av Karlstads mest populära restauranger. Tyvärr.” Kampanjen uppmanade alla som hade möjligheten att swisha för en lunch.

Ett resultat att drömma om
Bara några veckor efter kampanjstarten kunde Karlstads kyrkliga stadsmission konstatera att det satta målet var uppnått – och mer där till.

För kampanjen som lanserades på jumbotronen i Löfbergs Arena i samband med en Färjestadsmatch blev en oerhörd succé. Redan den kvällen användes swishnumret flitigt, men tog sedan fart på allvar när budskapet rullades ut i sociala medier. Kampanjen träffade i hjärtana av Karlstads medmänniskor och inläggen delades och kommenterades, men framför allt så användes swishnumret. Och det fortsattes att användas hela vägen fram till årsskiftet och det satta målet överskreds med 150%.

Och resultaten slutade inte där. Tack vare det stora genomslaget från PR-insatserna i kampanjen nådde kampanjen även näringslivet i Värmland där flera företag, och privatpersoner, donerade större summor som dessutom kommer vara återkommande under en treårsperiod.

Ansvarig projektledare

Eva Inde

Eva Inde

Kundansvarig projektledare