En internationell prisvinnare

Karlskoga Energi & Miljö

Digitalt
Kampanj

Digital street art för friskare sjöar

Det som kastas i våra gatubrunnar hamnar på ett eller annat sätt i våra sjöar. Alltså platser som vi gemensamt utnyttjar för fisketurer, bad och rekreation. Våra vattendrag tillhör våra viktigaste naturtillgångar, där vattnet förr eller senare hamnar i våra hem som dricksvatten. Karlskoga Energi & Miljö ville få till en beteendeförändring hos kommunens invånare genom att kommunicera att gifter från snus, fimpar och annat skräp som slängs i brunnar på ett eller annat sätt hamnar i Möckeln.

Kommunikation som inte gick att passera
Möckeln börjar alltså vid brunnarna, så det var därifrån vi utgick med vår kommunikation. Idén växte och landade till slut i en optisk illusion som lurar ögat. Ett konstverk som inte skulle gå att passera utan att stanna till och reflektera. Vi kontaktade konstnären Robert Forsberg via Karlstad Street Art som snabbt nappade på uppdraget. Resultatet blev en häpnadsväckande upplevelse för Karlskogaborna!

Adderade ett digitalt lager
För att ytterligare förhöja upplevelsen på plats vid konstverket lät vi det ”komma till liv” genom AR (Augmented Reality). Betraktarna kunde genom att skanna en QR-kod få se målningen leva upp och få se en välmående sjö.

Internationellt prisad kommunikation
Kampanjen blev även viral i sociala medier och är ett bevis på att kreativitet, relevans och miljöfokus skapar engagemang. Vi har nått långt fler människor än det finns invånare i Karlskoga – utan att ha spenderat en krona på media. En helhet som gick hem hos juryn i BEA, Best Event Awards – Europas största tävling som premierar innovativa och kreativa events. Bulldozer vann i kategorin för bästa kreativa installation i hård konkurrens med bidrag från hela världen. Och tack vara det kunde ännu fler nås av det viktiga budskapet!