Drick mer frukt

Brämhults

Digitalt
Kampanj

Utmaningen för Brämhults var att kunderna som älskar varumärket och deras nypressade juicer inte visste om att Brämhults också gör smoothies med lika goda råvaror och samma hantverkskunnande. Genom kampanjen ville Brämhults kommunicera sin kunskap om frukt och smak och råvaror inom en ny produktkategori för målgruppen och få konsumenter att upptäcka deras sortiment av fruktiga och mättande smoothies.

 

Tydliga värderingar
Syftet med kampanjen för Brämhults smoothies var att konsumenten skulle känna samma värden som för Brämhults nypressade sortiment – att Brämhults är pålitliga, professionella och kvalitetssäkra. Det huvudsakliga målet med kampanjen var att snabbt öka försäljningen, ta marknadsandelar inom smoothie-segmentet och driva kategorin framåt.

Den egna prägeln i fokus
Brämhults ville tydliggöra vad som skiljer dem från konkurrenterna och från andra mellanmålsalternativ på marknaden. Budskapet måste förmedla Brämhults unikhet; hantverket, erfarenheten och kunskapen om färsk frukt. Konsumenten skulle direkt förstå att Brämhults var avsändare och då se smoothies som ett gott och nyttigt mellanmål. Brämhults smoothies innehåller 100 % frukt och grönsaker och därför måste råvarorna få spela huvudrollen.

Drick mer frukt!
”Frukt på flaska” blev den bokstavliga lösningen för en nationell kampanj på utomhustavlor och i digitala kanaler. Kampanjbudskapet kopplar ihop Brämhults smoothies med frukthantverk, en hälsosam livsstil och rätt konsumtionstillfälle. På webben kunde besökare tävla och vinna en digital rabattkupong. Några veckor efter avslutad kampanj visade försäljningssiffrorna att kategorin ökat med 56 procent och en dubblerad, stadigvarande värdeökning första halvåret 2018 mot föregående år samma period.