Även äckliga förpackningar
Karlskogaborna slänger för mycket fel i sina sopor. Plast, metall, papper och elektronik hamnar i restavfallet istället för att återvinnas. Dessutom förstörs ugnarna på värmeverket av smält metall. Om några år (2027) kommer lagkrav på sortering av restavfall och slarviga hushåll riskerar böter om restavfallet sorteras fel.
Karlskoga Energi & Miljö ville inte vänta utan satsade 2024 på en omfattande kampanj för att få kommuninvånarna att sortera både mer och bättre. Kommunikationen byggde på en viktig insikt: många vet att de borde sortera bättre, men låter bli för att det är äckligt och krångligt.
Genom att bemöta de ursäkterna på ett relaterbart och träffsäkert sätt skapades en kampanj som inte bara informerande Karlskogaborna, utan även fick dem att reflektera och agera.
Effekt:
- Drygt 3 000 visningar av kampanjsidan
- Över 10 000 visningar i organisk räckvidd
- Ökad varumärkeskännedom
- Ökad sopsorteringskunskap
- Vinnare av hållbarhetspriset Bright Planets guldhjärta i Guldvargen 2025