Lite mindre. Mycket mer.
ARVIKAS PLATSVARUMÄRKE
Hur ska Arvika bli attraktivt för fler? Vad behövs för att locka barnfamiljer att flytta dit, få fler besökare att semestern där och attrahera nytänkande entreprenörer? Bulldozer fick i uppdrag av kommunen att ta fram ett modernt platsvarumärke som fångar känslan i allt som Arvika är, och som kan användas av alla aktörer som vill förknippas med staden.
Storheten ligger i det lilla
Genom workshops och gedigen research blev det tydligt att en av Arvikas unika egenskaper är platsens storlek i kombination med allt som finns där. Ett mindre samhälle ger en större och varmare gemenskap. Täta och nära kontaktvägar ger ett mer engagerat föreningsliv, aktivt kulturliv och framgångsrikt näringsliv. Småstadens levande stadskärna ger charmigare och mysigare upplevelser. Människor får helt enkelt ett rikare liv genom de korta avstånden mellan vackra naturupplevelser, roliga friluftsaktiviteter och inspirerande kultur. Med andra ord ligger storheten i det lilla, för det som är lite mindre ger så mycket mer.
Kreativitet, fôlk, levande småstad och upplevelser
Utifrån konceptidén landade vi i huvudbudskapet Arvika – Lite mindre. Mycket mer. Till huvudbudskapet togs en grundtext fram och kommunikation riktad specifikt mot invånare, besökare respektive arbetskraft.
Huvudlogotypen blev en ordbild där alla bokstäver förenas med varandra för att symbolisera gemenskap och närhet. Färgpaletten fick representera kärnvärdena driven, berikande, äkta, omtänksam och enkel. Valet av typsnitt föll på Poppins då det är kostnadsfritt och har öppen källkod – en förutsättning då många olika aktörer ska använda det.
I bildmanéret lät vi människorna och upplevelser få stå i centrum, inramade av den kreativitet och värme som Arvika utstrålar. Det blev också grunden i filmen som spelades in inför lanseringen. Nu har Arvikaborna ett flexibelt och lättarbetat varumärke att använda i många olika sammanhang.