Studentsimulatorn

Karlstads universitet

Uppdrag

Varje år anordnas en mässa i Stockholm och Göteborg för gymnasieelever i syfte att få fler elever att vilja studera vidare på universitetsnivå. På mässan finns Sveriges samtliga universitet och högskolor representerade, men även Försvarsmakten och andra organisationer är med och tävlar om elevernas uppmärksamhet. Engagemanget har varit varierande hos besökarna så nu ville Karlstads universitet tänka nytt och locka fler elever till montern.

Vårt uppdrag var att ta fram en aktivitet som skapar intresse för Karlstads universitet som en framtida studieplats. Kommunikationen ska samtidigt stärka universitetets varumärke. Målet var (och är) att locka fler gymnasielever att läsa vidare på Karlstads universitet.

Lösning

Det som utmärker Karlstads universitet är enligt Studentbarometern att både elever och lärare är hjälpsamma och trevliga. Ungefär den bild man kan tänka sig att många har om värmlänningar överlag –vi är glada, härliga och hjälpsamma men samtidigt kanske inte den skarpaste kniven i lådan. Det är såklart en trevlig bild men dessvärre funkar inte beskrivningen så bra när man pratar om studier på hög nivå. Då handlar det snarare om att kunna förmedla seriositet, trygghet och innovation. Tillsammans med universitetet tog vi fram en VR-film: Studentsimulatorn, som besökare fick prova i montern. En presentatör guidar tittaren och förklarar alla fördelar med att välja KAU på ett seriöst sätt. Parallellt hälsar ”värmlänningar” eleven välkommen, bjuder på kaffe och erbjuder flytthjälp smygande från skuggorna. Likt övertrevliga zombies förföljer de presentatören och personen i Studentsimulatorn runt om på universitetet.