Appen som gör tandborstning roligare

Folktandvården Sverige

UPPDRAG

När siffrorna visade en oroväckande ökning av karies hos yngre skolbarn insåg Folktandvården Sverige att man behövde göra något snabbt för att fortsätta vara världsledande inom barntandvård. En undersökning bland föräldrar visade att många upplever tandborstningen som jobbig och konfliktfylld. Folktandvården behövde ett nytt verktyg i kampen mot karies, föräldrarna ville ha mer hemma och barnen måste lära sig att borsta tänderna på rätt sätt.

LÖSNING

De viktigaste insatserna för barnens tandhälsa görs i hemmet, genom bra matvanor och tandborstning med fluortandkräm morgon och kväll. Därför visste vi att vi behövde utveckla ett verktyg som är både enkelt och roligt att använda. Tänk om tandborstningen kunde locka lika mycket som den tid barnen lägger på spel på dator och mobil? Det kan den!

Rocka munnen är ett spel och kommunikationskoncept som kopplar ihop tandborstningen och skärmen i ett roligt spel och en musikalisk upplevelse som utgår från tandborstningens gyllene regel: två minuter, två gånger om dagen. Genom spelet blir den digital och förvandlas till ett modernt hjälpmedel i vardagen.

För att nå både föräldrar och barn med nyheten om Rocka munnen valde vi en kombination av traditionell PR, digital marknadsföring och samarbeten med influencers. Bland annat så testade Theoz spelet i sin YouTube-kanal med 132 253 följare och Hanna Widell och Amanda Schulman pratade om Rocka munnen i podcasten ”Hannah & Amanda Report” med 120 000 lyssnare / vecka.

Spelappen utvecklades i samarbete med Sticky Beat. Bulldozer står bakom kommunikationsstrategi, kommunikationskoncept och lansering. Sticky Beat står för spelidé och utveckling.

RESULTAT

Väldigt snart efter lansering visade resultaten att Rocka munnen var både efterlängtad av föräldrar och populär bland barnen. Folktandvårdens nya digitala folkhälsosatsning väckte också stort intresse i media.

Rocka munnen klättrade snabbt på app-butikernas listor för spel och gratisappar och kombinationen av traditionell PR, digital annonsering och influencers resulterade i en räckvidd på 4,2 miljoner och 12 000 nedladdningar en vecka efter lansering.

Med fantasi och belöningar istället för tjatiga pekpinnar har vi förvandlat tandborstningsrutinen från ett tråkigt och konfliktfyllt ”du måste” till ett intresserat och uppspelt ”jag vill!”.

Läs mer om Rocka munnen på rockamunnen.se eller ladda ner appen på App Store om du har iPhone/iPad eller Google Play om du använder Android.