Gör det du kan

Länsförsäkringar Värmland

Uppdrag

För sitt långsiktiga arbete med FNs globala hållbarhetsmål har Länsförsäkringar Värmland valt att fokusera särskilt på sju utvalda områden och jobba med dessa inom ramen för sin hållbarhetspolicy. Vårt uppdrag var att paketera och kommunicera varumärkets lokala och regionala initiativ till alla värmlänningar på ett attraktivt och progressivt sätt. Personal, partners och kunder ska känna till Länsförsäkringar Värmlands arbete kring hållbarhet och förstå att det påverkar dem, Värmland och världen.

Lösning

Länsförsäkringar Värmland har tagit fram en egen lista på 100 konkreta insatser som utgår från FNs Agenda 2030. Listan inkluderar allt från enkla interna åtgärder

och erbjudanden till kunder som principer för samarbeten och ideella engagemang. Samtidigt som Länsförsäkringar ville berätta om dessa 100 insatser ville de också inspirera andra att göra något, stort som smått. Kommunikationskonceptet blev därför ”Gör det du kan”. Med hjälp av typografi och olika färger blev det ett tilltal som landar i frågan ”Hur ser din lista ut?” och som samtidigt kommunicerar ”Så här gör vi. Inspireras och gör det du kan.”

Resultat

Starten för kampanjen blev en intern kick off i form av ett inspirerande och energivande presentationssätt. Någon vecka senare lanserades första delen av kampanjen externt genom helsidesannonser i lokalpressen, med animationer på jumbotronen i Löfbergs Arena, radioreklam samt digital annonsering med banners och i sociala medier. Kampanjen är tänkt att fortsätta under 2020.