Bäste Herr Landshövding

Wermlands Mejeri

Uppdrag

Sedan starten på samarbetet med Wermlands Mejeri för lite mer än tre år sedan har vi tillsammans lyckats med något unikt: att gå från okänd underdog till 70 procents andel av mjölkmarknaden Värmland. Det kommunikativa receptet på charm, humor och mänsklig värme har varit vår viktigaste princip vad vi än har skapat. Uppdraget vi jobbar med varje dag är såklart att bibehålla marknadsandelen i försäljning, men också att ´stärka relationen med värmlänningarna.  

Måndagen den 9 december 2019 fick Värmland en ny landshövding. Det kändes som en självklar dag att med stolthet visa upp mejeriet och dess viktigaste medarbetare.

Lösning

Med perfekt tajmning och en stor portion humor hjälpte vi mejeriets kossor att framföra något kotroligt viktigt. Ett öppet brev med en manifesterande välkomsthälsning i länets största tidningar mötte den nya landshövdingen Georg Andrén den första veckan på nya jobbet. I brevet satte vi fokus på vad mejeriet och dess värdefulla medarbetare (kossorna) anser vara den viktigaste frågan för den nya landshövdingen: att de faktiskt borde vara Värmlands landskapsdjur. 

Digitalt fick också alla värmlänningar läsa brevet och chansen att visa sitt stöd för kossorna på mejeriet genom att skriva upp sig på en namninsamling som fortfarande pågår. En lista som växer för varje dag. Som vi ser det är detta en kolossalt viktig kampanj. Håller du med?