Alla kan göra en ICA-klassiker

En Svensk Klassiker

Uppdrag

Organisationen En Svensk Klassiker har ett samarbete med ICA sedan många år. Med syfte att kunna göra skillnad och förbättra svenskars hälsa skapade de tillsammans ICA-klassikern, som är en app och en samling aktiviteter. Alla aktiviteter som finns med i ICA-klassikern är baserade på lopp som ingår i En Svensk Klassiker, men kunden kan själv välja på hur lång tid hen vill genomföra loppen.

Vårt uppdrag var att öka kännedomen om ICA-klassikern och med kommunikationen inspirera fler att börja röra på sig. Syftet med uppdraget var att inspirera och motivera människor att vilja motionera och träna året om och använda appen för motivation.

Lösning

När sport och hälsa marknadsförs framställs det ofta från en idrottares perspektiv. Man får se en vältränad atlet i ett tight fodral som utan problem utför övningar, men som kanske endast de som själva utövar sporten regelbundet kan relatera till. Vi valde att tänka annorlunda för att nå de personer som behöver motiveras lite extra för röra på sig.

En vardaglig miljö där en ”vanlig” människa utför sina aktiviteter med en humoristisk touch för att skapa igenkänning och en mer inkluderande känsla.

Två filmer skapades, en för Vasaloppet och en för Lidingöloppet där vi får följa en kvinna som valt att ta sig an ICA-klassikern. Filmen har ett humoristiskt anslag genom att en kvinna i vanliga kläder utför sin träning i hemmamiljö. Vi ville få fram att du, jag, vem som helst kan göra samma sträcka som Vasaloppet eller Lidingöloppet. Men du kan istället träna i din egen trädgård eller hemma i ditt kök genom att genomföra ICA-klassikern. Alla kan göra en svensk klassiker