Ja mu vi leva!

Wermlands mejeri

UPPDRAG:

Mjölkbönderna bakom Wermlands Mejeri satsade allt på ett kort och startade eget. Och de gjorde det för att de tycker att värmländsk mjölk, en levande landsbygd och gladare kor är värt att kämpa för. Ganska snabbt visade det sig att värmlänningarna känner likadant. Trots att mjölken kostar ett par kronor mer har försäljningsrekord slagits på löpande band. När mejeriet fyllde sitt första år ville man därför passa på att tacka alla som valt komönstrat i mejerihyllan.

LÖSNING:

För att nå så många värmlänningar som möjligt valde vi att använda strategiskt placerade stortavlor utomhus och sociala medier. Med glada och charmiga rubriker gjordes stortavlor med det enkla men uppriktiga budskapet: Tack Värmland, för allt. Ett tydligt bevis på Wermlands Mejeris succé är att de kofläckiga förpackningarna blivit så välkända att mönstret klarar av att stå för sig själv som avsändare. Därför fick logotypen stå tillbaka för att låta budskapet och komönstret spela huvudrollen.

RESULTAT:

Stortavlorna sågs av tiotusentals värmlänningar. Kampanjinläggen på Facebook är de mest gillade och spridda någonsin på Wermlands Mejeris sida. Sammanlagt nåddes 150 000 personer och inläggen delades 442 gånger och gillades av 7 700 personer. Facebooksidans interaktion och räckvidd mångdubblades under kampanjperioden. Inte så illa för ett litet mejeri i Värmlands Nysäter.