En riktig man

Region Värmland

UPPDRAG

Region Värmland såg ett farligt mönster: killar och män begår fler självmord, är mer våldsamma och dör oftare i olyckor än kvinnor. En förklaring ansågs ligga i fördomar om manlighet. Genom ett samarbetsavtal med Färjestad BK fick vi i uppdrag att göra en kampanj om maskulinitet i Löfbergs Arena. Målgruppen var män som sällan funderar på eller pratar om jämställdhetsfrågor.

LÖSNING

Vi ville att kampanjen skulle göra ett tydligt avtryck under Färjestads hemmamatcher, men även vara synlig under övriga tider. I hela arenan placerades stora foton på normbrytande män under rubriken ”En riktig man”. Till mediakuben skapade vi tre olika filmer, med en dramaturgi som löpte från humor till allvar. För att få målgruppen att lyssna valde vi att låta Färjestadsprofiler och andra kända idrottsmän föra fram kampanjens budskap. Navet för all kommunikation var sajten enriktigman.se

RESULTAT

Direkt efter lanseringen fick kampanjen nationellt genomslag, bland annat genom inslag i Sportnytt, Aftonbladet, Resumé och Dagens Media. Kampanjen pågår i Löfbergs Arena under hela SHL-säsongen 2017/2018.